Duka march 2016

 Bismillah....

tarik nafas dalam-dalam dan hembus...
itulah yang saya buat tatkala menaip entry ni ...
banyaknya dugaan untuk saya di bulan March ini 

bermula dengan kematian salah seekor kucing saya di kampung 
Baby namanya....
kami bela dia dari kecik lagi...dari generasi mak dia kami bela....
Baby mati kena langgar 
dia mati meninggalkan 6 ekor kitten yang baru lahir 2 minggu 
kesian sangat ..sekarang adik saya lah yang ambil tugas menyusukan anak-anak kucing tu 
alhamdulillah setakat ni semua sihat dan montel


dua dari enam ekor kitten tu saya minta adik namakan nya 
Guci dan Luwis 
harap semua dapat hidup sampai besar .....

selepas tu saya diberitahu kucing saya yang saya hantar balik kampung 
si jebat hilang....masa ni saya dah rasa tak sedap hati juga...
tapi saya berharap dia balik dengan selamat 


Alhamdulillah 
selepas 4 hari hilang dia balik ....
lega rasa hati ....


saya palingggg takut kalau dia kena langgar dengan kenderaan 
saya hantar dia balik kampung dulu pun bukan sebab tak sayang 
sebab sayang sgt dan terpaksa buat keputusan macam tu untuk kebaikan dia 
supaya dia bebas dan jadi macam kucing normal..huhuhu
tiap kali balik saya tak pernah lupa pesan pada dia ..
"Jebat jangan la main kat jalan raya ...bahaya...kereta laju-laju" 
tak peduli la dia faham atau tak ....saya memang takut kalau apa-apa jadi pada dia 

ni masa raya tahun lepas .....

tapi hari sabtu lepas 5 Mac 2016.....
macam kena panah petir bila saya baca whatsaap adik saya 
katanya Jebat kena langgar dan cedera parah ....
hancur hati ....
tak tau nak menangis macammana ...susah sgt hati ni nak redha 
adik bagitahu mulut dia luka teruk.....
rahang patah 
lidah berlubang sebab gigi taring dia patah dan tertusuk lidah 
mana hati ni tak hancur....dengar dia menderita macam tu  
masa  tu saya lebih rela kalau dia tak de supaya dia tak tanggung semua sakit tu 
tapi saya salah...saya pentingkan diri
Jebat kuat ! dia struggle nak terus hidup....
saya nak balik kampung ...tapi tak boleh....
Tn.John kerjabukan boleh balik sesuka hati macam tu ....jauh 
masa tu saya rasa tak guna sangat 
adik saya minta saya balik dan bawa dia ke Vet 
tapi Tn.John tak boleh balik ....tertekan juga masa tu 
tapi malam Ahad kakak saya along bgtau dia akan bawa jebat ke Vet
walaupun dia kurang mahir jalan di Manjung tu xpe dia akan cuti dan bawa Jebat 
kurang sedikit sedih dihati 

Hari Isnin 7 Mac 2016 
kakak saya bagitahu ayah saya dah ambil cuti dan dia yang nak bawa Jebat ke Vet 
Veterina Kerajaan di Manjung
alhamdulillah serba salah rasanya 
bukan dekat Vet tu ...hampir 40-50 KM  

tapi petang isnin adik bagitahu Vet tu tak buat apa-apa pun...
cuci luka tak...ulat dah mula makan isi dia...
ulat dari lalat (maggot) 
walaupun diorang letak dia dalam cage dan tutup dengan kelambu 
lalat yang masa sebelum diorang beli kelambu petang ahad tu sempat bertelur kat luka dia 
buang masa + buang minyak kereta + buang cuti ayah 
bayaran RM 30....cuma dibekalkan ubat sapu saje

sedih balik hati ni 
tak sanggup nak minta ayah bawa ke klinik haiwan yang lain 
saya tau bukan senang ...saya sendiri pun tak boleh buat 
sedih sangat 

semalam 8 March 2016 bangun pagi awal macam biasa 
waktu nak keluar pergi kerja saya tengok kitten yang ada dirumah (di KL) 
dah pee dalam bekas makanan....
kelam kabut saya cuci takut kucing yang lain termakan makanan tu 
nanti sakit tak pasal-pasal 
jadi saya turun terlambat sikit ...tapi belumlah lewat sangat 
6.10 pagi 


Tn.John bawa moto macam biasa ....cuma laju sedikit 
tapi tak boleh nak laju mana pun..jalan tu ada 3 bumper 
tapi malang tak berbau 
sampai di jalan nak masuk ke jalan utama 
sebuah motosikal yang bawa bakul besar berisi sayur ke ayam ntah la 
dah belok dan masuk ke jalan kami ....

 untuk elak dari langgar motosikal tu kami terjatuh di bahu jalan...
sekelip mata....dushhh....
alhamdulillah tak de yang cedera parah 
cuma luke kecil yang memedihkan ini sahaja -____-"

kecik je luka ni ....di lutut pun ada luke seperti ini 
kedua-dua kami pun luke ditempat yang sama 
Tn.John parah sedikit sebab kaki dia bengkak 
saya bengkak sedikit di pergelangan tangan 
pergi klinik...doktor cuci luka..letak ubat dan dapatlah hadiah injection sekali -____-"
MC lah sehari ....sakit rupanya jatuh moto ni 

memang jauh dari perut ...tapi pedih tu smpai ke tulang 

ni semua ujian Allah nak bagi 
Inshaallah cuba terima dengan hati yang terbuka...

 Jebat hari ini 9 March 2016
ayah saya ambil cuti lagi dan bawa dia ke Veterinar di Sitiawan 
yang ni Klinik Haiwan swasta
kata adik bila tengok rakusnya ulat makan isi Jebat 
sedih dah tersiksa nya dia ...saya berharap doktor tu boleh tolong rawat Jebat 
saya tak sanggup kalau doktor tu cakap 
tak boleh dirawat jalan terakhir PTS ( put to sleep) 

tapi Alhamduillah ..syukur 
doktor tu cakap ni boleh sembuh....dia buang semua maggot 
sapu ubat untuk bunuh semua telur lava maggot tu dan jahit semula setelah rahangnya dibetulkan 
kos rawatan RM400....alhamdulillah 
tak pe duit kita ikhtiarkan 
asalkan dia tak tanggung sakit lagi 
sakit dia lagi sakit dari saya yang jatuh moto ni 



harap lepas ni semuanya o.k dan episod sedih ni berakhir 

Sekian . 




8 comments:

Qhaifa Nur said...

Mmg sedih sbb bela dr kecik..

Sara Lynn said...

T___________T'' dugaan march untuk saya kena demam denggi.. Alhamdulillah Allah permudahkan urusan, sakit x berpanjangan.. 9 hari saya sakit dan now Alhamdulillah keadaan makin baik.... =')

adianiez AIDA said...

aduhai.
sian...
aida pernah nampak sekor kucing comel, br lepas kena langgar kereta.
mengerang. menggelepar tepi jalan. kami dlm kereta masa tu.
anak-anak yg bermain cecepat angkat kucing tu ke surau berdekatan.

ArELeEz said...

luka kecil pon tetap seriau tgk. take care, ye!

wahida said...

sedihnya...

sabar ye....dugaan di bulan mc...mungkin april menjanjikan kebahagiaan..siapa tahu kan? amin...

Nafira usof said...

alahaiii.. sedihnye.
kucing mmg dekat dgn kita kan. memang terasa kehilangan mereka.

LYAfrina said...

;-(

faham sgt rsa sedih tu..kucing lya hilang seminggu aritu pon ssh hati sgt..mujur blik smula lps tu

tp dh smpai ajal, nk buat camner..y sedihnya sbb tgl ank2 kecik tu la..

Mommy Cici said...

teringat dua tahun lepas, masa tu another 2 weeks nak beranak. naik moto g kje. takdelah laju, sebab masih kawasan kampung yang berbonggol bagai. depan kuari tu mmg banyak anjing. dia macam nak lintas. husband dah brake, pastu dia macam tak jadi, then start lah kelajuan tadi tetiba dia main lintas je. kami terlanggar bahu dia, jatuh terseret. husband pakai sweater so tak lah teruk. I agak teruk melecet. pegi spital, check baby semua okay. T_T tapi pedih. hospital bagi MC 2 hari, tapi dia cuci luka tak bersih, kena pgi klinik lain. dpt another 2 days MC T_T